Monday, January 14, 2008

pTg Tu

Waktu : 6 lebih - ptg
Lokasi : wangsa maju
Cuaca : sejuk -br pas ujan

Suasana agak tenang. Mcm biasa. Ada kereta lalu lalang. Mcm biasa gak. Aku yg dah mmg ada kat situ jlnkan tugas aku...mcm biasa. Sejuk petang yg mendamaikan...dgn angin sepoi² bahasa..tenang.

Tiba²...tak semena-mena..tanpa disangka..tak diduga...ada 1 bunyi yg agak kuat. Sekelip mata je. Sebijik keta berhenti..sebijik moto yg dah terbaring kat tgh jln..1 tubuh yg menggelupur mcm apa eh..tp sumenya sekelip mata. Aku..mmg terkejut. Encik pemandu keta kuar..cemas, cuak, gelisah...terus menerpa ke tgh jln.


Sebijik moto lg benti kat ngan tpt keta encik tu. Terkocoh²..terus ke arah budak moto yg tgh menggelupur tu.. sementara pemboncengnyer berdiri di sisi moto. Mungkin takut..dan tak nak dkt dgn keadaan tu ‘cpt²..angkat budak ni kat tepi dlu’ kata encik yg bawak moto tu..lalu encik pemandu keta..ngan encik yg bawak moto tu angkat budak moto td. Berdua. Bkn takde keta yg lalu lalang. Banyak. Bkn takde moto yg lalu lalang. Banyak. Tp takde pun yg nak benti hulurkan keringat.

Melihatkan encik berdua tu susah payah angkat budak moto td..pembonceng moto tu lak.. bukak kan pintu keta. Dan biarkan encik berdua uruskan selanjutnya. Encik pemandu keta p angkat skuter yg terbujur kaku..lalu letak kat tepi jln. Seterusnya p balik kat keta td. pembonceng moto tu p tgh jln lg..kutip beg, helmet budak moto tu. Buh dlm keta encik tu.

Encik berdua td dgn hati² bersusah payah menyelesakan keadaan budak yg masih menggelupur..makin lama makin perlahan..tiba² terdengar suara sumbang dan sedikit menjerit ‘elok² tarik budak tu..jgn kuat²..elok² skit’ suara tu datang dr seorang wanita dr dlm sebuah kereta. Kereta berhenti. Sbb lampu merah. Dan jeritan dia lontarkan dr dlm keta je. Tak pulak nak keluar dan tolong apa yg patut. Hanya tahu berbunyi tp tak pulak nak membantu. Sedikit hampeh.

Budak moto td dah tak menggelupur. Diam. Tak bergerak. Tak menguit. Sebijik keta berhenti seberang sana. Bertanya apa yg patut. Bincang utk bawak budak td ke hospital. Encik pemandu keta td tak biasa ngan area situ...camtu jugak la ngan encik yg bawak moto. Tp abg tu kata ada klinik kat dpn sana.

Tetiba budak moto td tersedar, terus duduk. Mungkin masih terkejut, panik..dan mungkin sedikit ‘ting tong’. Org² td bertanya..mana hp..leh bgtau famili atau kwn². Tp dia terus diam mcm berada di awangan. Takpelah..encik yg bawak moto tu kata..bawak p klinik dlu...mana yg dkt..nak ke spital jauh. Lg pun dia dah sedar. Pas encik yg bawak keta tu blah...encik yg bawak moto ada lg kat situ..isap rokok jap. Amik napas jap. Dan pemboncengnyer sekadar berdiri..masih terkejut ngan situasi td.

Tetiba ada 1 taksi benti. Bertanya no plat skuter yg remuk bhg dpn tu. Bila dpt no plat tu...terus blah. Mcm tu je. Ntah apa motif dia.

Dan encik dan pembonceng moto td teruskan perjalanan ke destinasi yg dicari. Aku? Aku masih berdiri di mana aku berdiri td. Aku bkn tak nak tolong. Tp aku tak mampu. Oh yer..aku rasa budak moto td ..yg menggelupur yg amat td..menggelupur sbb sawan. Sbb kan..tak nampak lak kalo ada cedera yg serius kat mana². Cuma nampak mulut dia berbuih..dan menggelupur yg amat sgt. Mula td semua igt budak ni dah nazak bila tgk tahap menggelupur dia. Tp sib baik tak pape. Tiba² aku terpikirkan sikap org yg lalu lalang...yg tak berhenti membantu. Ntah la.

Dan aku harap budak moto tu tak apa²..walopun moto dia agak parah kecederaannya. Aku tak mampu nak membantu sbb keadaan aku. Sbb aku Cuma berdiri di tpt aku. Sbb aku...sbb aku Cuma...Cuma..sebatang lampu isyarat..huhuhuhu




3 comments:

Anonymous said...

pandai ijatt wat lawak..huhuhu

Anonymous said...

manda..ini bkn cite lawak...ini cite yg benar² terjadik..huhuhu

Anonymous said...

biar benar lampou isyarat bleh tulis blog...fuhhh ni lagi magik dari cerita harry potter.